Skolelekser

Barn er vår største skatt. Når de går på skolen vil vi vite at den gir dem de beste sjansene overhodet mulig. nten du er forelder eller storebror – som jeg er.

av Benjamin Notkevich, kommunestyrerepresentant for SV

Derfor er det naturlig at SVs forslag om å flytte leksene til skolen starter debatt. Først fra Høyre, så fra iTromsø, før Dysleksiforbundet også hadde spørsmål. La meg starte med å si at jeg forstår bekymringen. Vi ønsker det beste for våre barn.

La meg også si, som storebror og direkte berørt: Hele poenget med skolelekser er at elevene skal lære mer.

I dag sliter mange med hjemmeleksene sent på kvelden. Noen har foreldre som kan hjelpe de, andre ikke. Noen gjør leksene, andre ikke. Men de aller færreste er på sitt mest mottakelige for å lære klokka åtte på kvelden.

Dagen etter møter noen opp klare fordi de har gjort leksene. De har et grunnlag for å ta det neste steget i undervisningen. Andre har ikke gjort de og henger etter. Det hindrer lærerens undervisningen, og ødelegger slik for alle.

Med skolelekser sikrer vi at alle gjør repetisjonsarbeidet. Og er klare til å gå videre i undervisningen. I tillegg gjør barna leksene med lærer til stede, på skolen, mens hodet er stilt inn for å lære. Erfaringen fra Finland, eller Digermulen Skole i Lofoten, er at elevene lærer mer på den måten.

Likevel finnes det gode innvendinger. Som at hjemmelekser er en måte å involvere foreldre, eller at barn må lære å jobbe selvstendig. Forskningen spriker også i alle retninger, uansett hva folk på begge sider av det politiske spekteret måtte hevde.

Derfor er det fornuftig at vi starter som et prøveprosjekt. Byrådet stiller ressurser tilgjengelig, så to skoler kan prøve skolelekser. Ressursene kommer i tillegg til 40 nye lærere.

Om noen år vil vi vite mer. SV tror det vil vise seg at skolelekser gir mer læring. Derfor er vi pådrivere. Det handler ganske enkelt om å gi barna de beste mulighetene.